Kenteken check rondom luchthavens

August 21st 2015

“Big Brother is watching”, na de TV-serie roept deze uitspraak bij velen een associatie op. Tot voor kort was dat voor mij persoonlijk een minder positieve associatie. Enige privacy vind ik belangrijk en niet elke handeling hoeft op camera vastgelegd te worden.

In deze blog bekijk ik het van de andere kant, omdat er wel degelijk twee totaal verschillende zijden zitten aan camera-observatie. Bekeken worden vinden we niet allemaal even prettig. Hier draai ik de denkrichting om: wie zou het meest oncomfortabel voelen om gezien te worden, iemand met goede bedoelingen, of iemand met slechte bedoeling? Precies! Behalve wanneer ik met goede bedoelingen onderweg ben naar een klant en nét die trajectcontrole vergeet, dan ben ik achteraf minder blij met die geavanceerde ANPR techniek die mij herkende door een kenteken check …..

De voortdurende en wereldwijde terrorismedreiging heeft geleid tot een hogere dekkingsgraad van bewakingscamera’s. Bij het passeren van een beveiligingspunt of -camera voel ik me veilig, waar of wanneer het mag zijn. Dat is áls ik de observatie al opmerk, want lang niet elke camera valt op.

 

Een voorbeeld

Wist u dat rondom luchthavens gebruik wordt gemaakt van ANPR-netwerken? (ALPR staat voor Automated Number-Plate Recognition, ofwel kenteken herkenning of kentekenlezer) Deze kastjes maken voortdurend beelden van de rijstroken en zodra een kenteken passeert wordt de beeldopname geanalyseerd.

ALPR ANPR kentekenlezer

de Beltech ANPR-unit welke u in Italië aantreft

De ANPR maakt dus van iedere foto wordt een soort contrastplaatje waaruit een software-algoritme de tekst op het kenteken afleidt. Deze informatie wordt in een centrale database opgeslagen en kan op ieder gewenst moment worden geraadpleegd.

Kentekens die opvallend vaak worden geregistreerd, in onlogische routes of volgorde zijn verdachter dan reguliere passanten. Zo levert een geautomatiseerde monitoring van onze wegen indirect haar bijdrage aan een verbeterde veiligheid.

Bovenstaande beschrijving is een versimpelde uitleg van wat er allemaal in de ANPR gebeurt, en dit medium is ook niet bedoeld om het ontwerp en functioneren van A tot Z te beschrijven. Toch wil ik graag één detail nader toelichten, namelijk de filtering van de karakters op het kenteken uit de honderden details die op een foto te zien zijn.

 

Zwart-wit opname: saai maar efficiënt

Beltech gebruikt een simpele truc: In werkelijkheid wordt niet één foto genomen maar staan er voortdurend twee camera’s parallel beeldopnames tzwart-wit contraste maken. Dit zijn uiteraard niet twee dezelfde camera’s, daar zit de crux. Camera 1 maakt technische zwart-wit beelden en gebruikt speciale verlichting en filters om alle ongewenste -en dus verstorende- omgevingsdetails weg te filteren. Dat levert een saai, maar bijzonder nuttig beeld op. Véél contrast en alleen kentekengegevens, letterlijk zwart op wit. Daar houdt de software van en dat levert snel een analyseresultaat op, de foto toont een ruw beeld wat nog verder verwerkt wordt.

 

Aangevuld met een kleurenopname

De software wil dus alleen zwart-wit zien, maar u en ik niet. Want er is bewijs nodig dat het herkende kenteken ook op het juiste voertuig zat. Hier zorgt een kleurencamera voor die in parallel plaatjes maakt. Met deze extra hardware is de kentekenlezer in staat om snel, objectief en trefzeker beelden vast te leggen met daaraan gekoppeld het voertuigkenteken vast te leggen. 24 uur per dag, 7 dagen per week, zomer en winter, jaar in, jaar uit.

Deze kleuropname zou, met een koppeling naar het RDW-bestand, kunnen leiden naar automatische on-line herkenning van voertuigen met een vals kenteken. Dergelijke techniek is bijvoorbeeld bruikbaar om bij een tankstation de vrijgave van de pomp te controleren. Tanken zonder betalen met een vals kenteken wordt daardoor een stuk lastiger.

Koppeling aan een tracking radar

Beltech biedt de mogelijkheid de ANPR uit te breiden met een gecertificeerde radar waarmee snelheidsmeting gedaan kan worden.
De geïntegreerde GPS-module geeft bovendien tijd- en plaatsinformatie aan de vastgestelde snelheid bij het kenteken.

hoogtemetingAangevuld met hoogtemeting

Onze kennis en kunde in ontwikkelen en bouwen van visionsystemen heeft Beltech ook de nodige kennis opgeleverd om bijvoorbeeld hoogtemeting aan vrachtvervoer te doen. Nog steeds komt het voor dat een hoogtewaarschuwing voor een tunnel niet effectief is. De verkeersproblemen, materiële en persoonlijke schade die dit jaarlijks oplevert vormen een kostenpost die in de miljoenen loopt.
Door een hoogtemeting te koppelen aan de ANPR kenteken check kan elke chauffeur persoonlijk aangestuurd worden via een matrixbord, zelfs in de taal van zijn -vaak buitenlandse- kenteken!

 

Zomaar een paar voorbeelden van mogelijkheden met de huidige stand der techniek welke we graag met u delen.
Lees meer over predictief onderhoud aan infrastructuur, ook gekoppeld aan een ANPR kenteken check.

 

Blijft u ook na vandaag graag op de hoogte, volg dan onze bedrijfspagina op LinkedIn, of keer terug naar het nieuwsoverzicht.

Blog reactie